[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Pentaklu. Jest on wielkim magazynem, z którego Mag korzysta.
Gdy mówiliśmy o Pucharze, pokazywaliśmy jak każdemu faktowi należy nadawać
znaczenie, jak każdy kamień musi mieć właściwe miejsce w mozaice. Biada, jeśli jeden
kamień zostanie źle umieszczony ! Lecz mozaiki tej nie da się w ogóle wykonać, dobrze
czy źle, jeśli choć jeden kamień zostanie pominięty.
Kamienie te są prostymi wrażeniami lub doświadczeniami. Nie można żadnego z nich
zaniechać.
Nie odmawiaj tylko dlatego , że twój wróg podaje ci puchar z trucizną. Wypij go śmiało, a
wtedy on padnie martwy !
Jakże jednak mogę dać właściwe miejsce sztuce kambodżańskiej, jeśli nigdy nie
słyszałem o Kambodży ? Jakże geolog może oszacować wiek tego, co leży pod kredą,
jeśli nie posiada choć trochę wiedzy nie związanej z geologią, wiedzy o życiu zwierząt,
których resztki Kreda stanowi ?
Oto zatem jest wielka trudność, przed którą stoi Mag. Może nie mieć żadnych
doświadczeń, a choć może się filozoficznie pocieszać myślą, że Wszechświat pokrywa się
z doświadczeniem, które on posiada, to w początkowych latach jego życia będzie tak rósł,
że może go skłonić do wiary w możliwość istnienia doświadczeń wykraczających poza
jego własne, a w praktyce wyda mu się, że styka się z tyloma ścieżkami poznania, że
znajdzie się w kłopocie, którą wybrać.
Osioł wahał się między dwoma ostami. Jakże większym osłem jest ten, który waha się
między dwoma tysiącami ostów !
Na całe szczęście nie ma to wielkiego znaczenia. Wybór powinien jednak dotyczeć tych
gałęzi wiedzy, które rozważają problemy uniwersalne.
Powinien wybrać nie jedną gałąź, lecz wiele i to jak najbardziej różnorakiej natury.
Ważne jest, aby osiągał dobre wyniki w jakimś sporcie i że ten sport powinien
utrzymywać jego ciało w jak najlepszym zdrowiu.
Powinien mieć dogłębną wiedzę z literatury klasycznej, matematyki i nauki. Powinien też
dysponować ogólną znajomością współczesnych jezyków i wiedzieć, jak podróżować po
świecie łatwo i bezpiecznie.
Dowolnie może zgłębiać historię i geografię. Jednakże, w każdym przedmiocie najbardziej
interesować go winien związek z jakimś innym przedmiotem, ażeby jego Pentakl nie
stracił tego, co malarze nazywają "kompozycją".
Zauważy, że jakkolwiek może dobra być jego pamięć, to jednak na dziesięć tysięcy
wrażeń, jakie pobiera jego umysł, jedynie jedno jest w stanie zatrzymać przez cały dzień.
Doskonałość pamięci zależna jest od mądrości jej wyboru.
Doskonała pamięć tak wybiera i osądza, że praktycznie w niej nie pozostaje nic, co nie
ma jakiegoś związku z ogólnym planem umysłu.
Wszystkie Pentake zawierają najwyższe koncepcje kręgu i krzyża, choć niektórzy wolą
zastąpić krzyż punktem, Tau lub trójkątem. Vesica Piscis czasem zastępuje krąg albo też
krąg glifowany jest niczym wąż. Czas i przestrzeń oraz idea przyczynowości często są
przedstawiane. Podobnie ma się z trzema poziomami w historii filozofii , gdzie trzema
przedmiotami badań były kolejno Natura, Bóg i Człowiek.
Przedstawia się także czasem dualny charakter świadomości. Można wygrawerować samo
Drzewo Życia, a symbol Wielkiego Dzieła winien być dodany. Mimo to Pentakl będzie
niedoskonały, jeśli każda zawarta w nim idea nie zostanie zrównoważona przez
przeciwstawną sobie i jeśli każda para idei pozostanie bez związku z pozostałymi parami.
Neofita pewnie dobrze zrobi, jeśli pierwsze szkice jego Pentaklu będą duże i
skomplikowane, i stopniowo upraszczając je, nie przez eliminację, lecz przez połączenie,
jak Zoolog, który zaczyna od czterech wielkich gatunków małp i Człowieka, łącząc je
potem pod nazwą "naczelnych".
Nie mądrze jest upraszczać zbyt szybko, jako ze najwyższy hieroglif musi być
nieskończony. Najwyższe rozwiązanie nie zostaje dokonane, a jego symbolu nie wolno
przedstawiać.
Gdyby ktoś dotarł do Szefa A . . A i poprosił go o rozmowę na jakiś temat, jest to prawie
niemożliwe, że przytaknąłby ciszą, czy też wyraził swoje niezadowolenie, jako że Tao Teh
King powiada, że Tao nie da się wyrazić ani ciszą , ani mową.
W początkowym zadaniu zbierania materiałów, idea "ja" nie posiada zbyt wielkiego
znaczenia. Wszelkie wrażenia stanowią fazy "nie-ja", a "ja" jest tylko ich zbiornikiem. W
istocie, dobrze uporządkowany umysł nie wątpi, że wrażenia są realne, a umysł nie jest
tabula rasa jedynie z powodu "tendencji" czy "wrodzonych idei", które zakłócają czytelny
odbiór pewnych idei kosztem innych.
"Tendencje" te należy zwalczać : niemiłe fakty należy wciąż powtarzać, póki "ja" nie
zobojętnieje na naturę swego pożywienia.
"Jak diament zapali się czerwienią na widok róży, a zielenią na widok jej listka, tak ty
powinieneś trzymać się zdala od Wrażeń"
To wielkie zadanie oddzielenia siebie od wrażeń jest jednym z wielu znaczeń aforyzmu
"solve", odnoszącego się do "coagula" zachodzącego w samadhi. Pentakl ten zatem
reprezentuje wszystko, czym jesteśmy, cały nasz potencjał.
W Dhammapadzie czytamy :
" Z umysłu pochodzi wszelki zamysł, umysł najważ-
niejszy, umysł jest wszystko, -
Więc kiedy ten, czyj umysł skalany, cokolwiek
mówi albo czyni,
To idzie zaraz za nim ból, jak koło wozu w ślad
za koniem.
Z umysłu pochodzi wszelki zamysł, umysł najważ-
niejszy, umysł jest wszystko, -
Więc kiedy człowiek umysłem czysty cokolwiek
mówi albo czyni,
To idzie zaraz za nim radość, jak nieodstępny
idzie cień. "
Pentakl ma zatem sens tożsamy z karmą lub kammą Maga. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • freetocraft.keep.pl