[ Pobierz całość w formacie PDF ]

okresie.
Konstrukcja biznes planów jest bardzo ró\na w zale\ności od rozmiarów firmy i skali
zaplanowanych przedsięwzięć, ale ich zakres tematyczny jest podobny. Wewnętrzna budowa
planów ma ścisły związek z ich treścią - od sposobu podania w planach i wyeksponowania
szczególnie istotnych elementów, jak równie\ od sposobu prezentacji i czytelności jest
uzale\niony ich odbiór oraz efektywne wprowadzenie w \ycie zamierzonych projektów.
Typowy układ i zakres treści biznes planu, oczekiwany przez najbardziej wymagających
kredytodawców powinien przedstawiać się następująco:
- wstęp (streszczenie),
- opis firmy,
- opis produktu i procesu produkcyjnego,
- opis rynku i konkurencji,
- charakterystyka zarządzania,
- analiza finansowa.
Na okładce biznes planu powinny się znajdować podstawowe dane o firmie (nazwa,
adres, numer telefonu, fax) oraz dla podkreślenia aktualności - datę jego opracowania.
Strona tytułowa biznes planu powinna zawierać takie same dane jak na okładce,
a dodatkowo nazwisko właściciela, jego adres, pesel i numer telefonu. Dane o właścicielu
mogą być potrzebne w przypadku, gdyby kredytodawca przed ostatecznym spotkaniem chciał
poznać jakieś bli\sze szczegóły.
Wstęp
Biznes plan powinien rozpoczynać się od krótkiego wstępu. Często pierwsze wra\enie
wyniesione z jego czytana decyduje o tym, czy osoba czytająca biznes plan ustosunkuje się
przychylnie do przedło\onej propozycji. Dobrze napisany wstęp będzie miał wpływ na to, czy
biznes plan zostanie doczytany do końca.
We wstępie projektu przedsięwzięcia powinny być zawarte informacje o bie\ącym stanie
firmy oraz jej zamierzeniach na przyszłość. Kredytodawca powinien dowiedzieć się
w ogólnej formie, z jaką firmą ma do czynienia, jakie informacje szczegółowe zawarto
w biznes planie oraz jaki był cel konstrukcji planu. We wstępie muszą być jasno i czytelnie
przedstawione wszystkie najistotniejsze dla całego opisanego w planie przedsięwzięcia
elementy:
- cel sporządzenia planu i opis spodziewanych korzyści,
- wysokość środków finansowych potrzebnych do osiągnięcia celu,
- krótki opis produktu oraz rynku,
- zestawienie najwa\niejszych elementów planów finansowych (sprzeda\, zysk w okresie
3-5 lat),
- opis kadry mened\erskiej.
Pomimo tego, \e streszczenie pisze się ju\ po opracowaniu projektu przedsięwzięcia,
powinno być ono zamieszczone na samym początku jako wstęp, aby skrótowo zapoznać
potencjalnych inwestorów z zawartością biznes planu. Wstęp powinien być zwięzły
i obejmować nie więcej jak jedną lub dwie strony, a tylko w przypadku wyjątkowo du\ych
przedsięwzięć mo\e być dłu\szy.
Wstęp, jako pierwsza informacja o projektowanych zamierzeniach, odgrywa istotna rolę,
dlatego wielu autorów sugeruje, aby poddać go ocenie fachowców, która będzie wskazówką
dla inwestorów.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
48
Profil i zakres działania firmy
Celem tej części biznes planu jest zapoznanie zainteresowanych z działalnością
przedsiębiorstwa od chwili jego zało\enia a\ do chwili obecnej. Dlatego powinna ona
opisywać zarówno historię firmy, (je\eli przedsiębiorstwo ju\ działa na rynku) jak i obecną
pozycję firmy. Ta cześć biznes planu powinna, zatem zawierać:
Podstawowe dane o przedsiębiorstwie (nazwa, adres, numer regonu, rodzaj działalności,
forma prawna, misja i cele przedsiębiorstwa).
- historię przedsiębiorstwa - nale\y przedstawić tu takie informacje, jak: data rozpoczęcia
działalności gospodarczej, najwa\niejsze dane finansowe, najbardziej znaczące
osiągnięcia firmy (z uwzględnieniem wyrobów ich rozwoju, sukcesów rynkowych), dane
o poprzednich i aktualnych udziałowcach, obecny stan prawny, finansowy
i organizacyjny firmy,
- strukturę organizacyjną firmy, która obejmuje opis stanowisk i komórek organizacyjnych,
zakres ich kompetencji i odpowiedzialności, sposób powiązań między nimi a tak\e
schemat organizacyjny,
- dane o właścicielu lub udziałowcach firmy, które zawierają nazwisko i imię, numer
dowodu osobistego, pesel, miejsce zamieszkania, telefon, fax, wiek, stan cywilny,
wykształcenie, zawód i miejsce zatrudnienia współmał\onki (-a), doświadczenie z pracy
na stanowisku kierowniczym, przebieg pracy zawodowej, doświadczenie zawodowe
związane z planowanym przedsięwzięciem, aktualne miejsce zatrudnienia oraz
zajmowane stanowisko, majątek osobisty właściciela, jego spadkobiercy. Ponadto trzeba
zaznaczyć, czy właściciel firmy prowadził ju\ prywatne przedsiębiorstwo i jakiego
rodzaju, a je\eli zrezygnował z prowadzenia poprzedniej działalności nale\y podać
przyczynę rezygnacji,
- informacje na temat załogi, jej cechy obiektywne, np. wiek, płeć, sta\ pracy,
wykształcenie, a tak\e subiektywne, np. stosunek do pracy, sumienność, pomysłowość,
rzutują na działalność przedsiębiorstwa i jego efektywność. Dlatego wa\nym elementem
opisu firmy jest charakterystyka jego załogi uwzględniająca liczebność, działające
związki zawodowe oraz strukturę według następujących kryteriów kwalifikacyjnych:
wykształcenie, wiek, płeć, sta\ pracy. Przedstawiając załogę trzeba zaprezentować
działające w niej związki zawodowe, ich liczbę i liczbę pracowników. Je\eli firma nie
prowadzi jeszcze działalności produkcyjnej (usługowej), to nale\y wskazać zródła
pozyskiwania personelu oraz sposoby jego szkolenia,
- dane o profesjonalistach współpracujących z firmami, do których mo\na zaliczyć
konsultantów, prawników, doradców, księgowych,
- informacje o radzie nadzorczej i charakterystykę jej członków,
- zaciągnięte kredyty (lub ubieganie się o nie w innych bankach),
- proponowane zabezpieczenie kredytu,
- lokalizację firmy, która jest określona przez jej adres.
Opis produktu i procesu produkcyjnego
Ten rozdział biznes planu ma du\e znaczenie w przypadku firm o charakterze
produkcyjnym. Mo\liwie najdokładniej nale\y w nim opisać omawiany produkt (usługę),
u\ywając języka prostego i zrozumiałego oraz pełny cykl produkcyjny. W tym przypadku
równie\, niezale\nie od planowanej formy organizacji produkcji, proces wytwarzania musi
być opisany szczegółowo i zrozumiale dla laika. Nie nale\y w nim u\ywać skomplikowanej
terminologii oraz umieszczać szczegółów technicznych i technologicznych zasłaniających
obraz zagadnienia.
Opisując produkt (usługę) nale\y przede wszystkim przedstawić informacje dotyczące
rodzaju produktu (usługi), główne cechy i zalety produktu (usługi), wyjaśnić czy są to
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
49
produkty (usługi) ju\ istniejące, czy dopiero projektowane, wskazać, czym dany produkt
(usługa) ró\ni się od innych produktów (usług) dostępnych na rynku oraz na czym polega
jego unikalność, jaki jest koszt jednostkowy produktu (usługi), ceny produktu (usługi), zysk
jednostkowy, sposób zapewnienia jakości produktów (usług), posiadane patenty i znaki
towarowe. Wa\ne jest tak\e wskazanie, czy wyrób stwarza mo\liwość jego modyfikacji lub
ulepszeń przy stosunkowo niewielkich zmianach, jaka jest planowana wielkość produkcji
(miesięczna, kwartalna, roczna), a tak\e, jakie są planowane usługi, posprzeda\ne lub [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • freetocraft.keep.pl