[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wprowadzeniem reguły rozliczania kosztów utrzymania oraz spłaty zobowiązań
przypadających na ka\dy lokal mieszkalny. W przypadku, gdy koszty i zobowiązania
przekroczą limit 4%, czynsz mo\e przekroczyć powy\szy poziom po odpowiednim
udokumentowaniu przez właściciela przyczyny podwy\ki;
- zaliczenie do zasobu mieszkań społecznych mieszkań wybudowanych bez partycypacji
lub z partycypacją gminy;
- kontynuację działalności obecnie funkcjonujących towarzystw w dotychczasowej formie
organizacyjnej.
Docelowe wprowadzenie systemu budownictwa społecznego ze ście\ką
dochodzenia do własności
Zaproponowane powy\ej rozwiązania będą stanowiły podstawę dla rozpoczęcia drugiego
etapu reformy instrumentów wsparcia polityki mieszkaniowej, obejmującego wsparcie
gospodarstw domowych w segmencie mieszkań własnościowych. Przewiduje się wdro\enie
nowego systemu realizacji przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego w formule mieszkań
na wynajem, z wykorzystaniem partycypacji finansowej przyszłego najemcy. Docelowo,
opłacany czynsz najmu powiększałby udział partycypacji, a\ do ostatecznego przeniesienia
własności na najemcę.
Powy\szy system mógłby być wykorzystywany przez ró\norodne grupy podmiotów
inwestujących na rynku mieszkaniowym (spółdzielnie mieszkaniowe, developerzy,
towarzystwa budownictwa społecznego). Ewentualne wsparcie władz publicznych (np. w
formie poręczeń kredytowych) byłoby ograniczone jedynie do przedsięwzięć, w których
dochody najemcy (docelowo właściciela) nie przekraczałyby ustalonych limitów
dochodowych.
5
Nowy instrument wsparcia budownictwa własnościowego mógłby zastąpić obecny program
 Rodzina na swoim , którego ewentualne całkowite wygaszenie nastąpiłoby w 2015 roku.
Wnioski i uwagi końcowe
" Przedstawione materiały omawiają kierunki zmian, które będą podstawą opracowania
zało\eń nowego aktu prawnego, zawierającego rozwiązania dotyczące zakresu
podmiotowego i przedmiotowego budownictwa społecznego, instrumentów wsparcia tego
typu budownictwa oraz przepisy przejściowe dotyczące dotychczas wybudowanego
zasobu. Rozwiązania te zastąpią obecny system opierający się na kredytach udzielanych
przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
" Przewiduje się, \e proces legislacyjny powinien się zakończyć w III kwartale 2010 r., zaś
nowe rozwiązania powinny obowiązywać od 2011 roku.
" Załączony projekt przedkłada się Kierownictwu Ministerstwa Infrastruktury w celu
akceptacji kierunków zmian i podjęcia decyzji dotyczącej podjęcia prac legislacyjnych
uwzględniających zaprezentowane zało\enia reformy.
" Rekomenduje się przyjęcie projektu.
Opracował:
Artur Polak, Wydział Finansowania Mieszkalnictwa i Analizy Rynku
Aprobował:
Dyrektor Departamentu BS
Załączniki:
1) Podstawowe kierunki zmian w programie społecznego budownictwa czynszowego
2) Spis podstawowych propozycji rozwiązań
3) Raport Banku Zwiatowego dot. oceny funkcjonowania systemu TBS
4) Ankiety rozesłane w 2008 r. do podmiotów uczestniczących w systemie budownictwa
społecznego (samorządów gminnych, inwestorów i najemców)
6 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • freetocraft.keep.pl