[ Pobierz całość w formacie PDF ]
innymi organizacjami i instytucjami społecznymi. Wierny, który podpisał umowę z OD jest tym samym
w zakresie życia religijno-społecznego de facto wyjęty spod władzy lokalnego ordynariusza i wchodzi
niejako pod dwie jurysdykcje: Diecezji i Prałatury, które są od siebie niezależne. Druga kategoria
kontraktów OD dotyczy tzw. dzieł apostolstwa korporacyjnego, gdzie OD obejmuje daną
korporację, jak podają, stałej formacji w wierze katolickiej i w duchu Opus Dei . Podpisanie umowy o
tzw. formację wiąże się z wejściem pod jurysdykcję prałata OD w zakresie jego kompetencji
ascetycznych, formacyjnych i apostolskich. Wśród dzieł korporacyjnych są szkoły, uniwersytety,
ośrodki promocji kobiety, przychodnie lekarskie, szkoły dla rolników, instytuty kształcenia
zawodowego, domy studenckie, kluby dla dzieci, rozmaite kursy, setki fundacji itd. Zob. więcej... W
Warszawie taką placówką jest np. przedszkole i szkoła stowarzyszenia STERNIK, opierająca się na
edukacji spersonalizowanej, z oddzielnym pionem szkoły żeńskiej i męskiej. Inną placówką związaną
z OD jest tzw. Akademia Familijna, która prowadzi kilkumiesięczne kursy wychowawcze dla rodziców.
W ten sposób, w niektórych krajach, zwłaszcza słabo rozwiniętych, OD kształtuje elity społeczne.
Metody i formacja
W formacji udzielanej przez OD podkreśla się nie tylko treści biblijne czy katolickie, ale i tzw.
ducha Opus Dei . W tym ostatnim tkwi clou swoistości formacji OD w stosunku do innych organizacji
katolicko-kościelnych. Duch OD głosi natomiast gorliwość religijną, konserwatyzm, ascezę i
hierarchizm. Jest to też duch ogólnie odmienny od tzw. ducha soborowego. Jego skuteczność polega
na tym, że duch ten wionie nie tyle z ambony i kazań, lecz niejako od środka , w sposób dyskretny,
poprzez poszczególnych świeckich formowanych w specjalnych placówkach i w szczególny sposób.
Stawia się głównie na młodych, zabiegając o to, by proces formacji opusdeistycznej rozpoczął się
możliwie wcześnie i trwał do końca życia.
Członkowie OD to świeccy, którzy nie tylko przechodzą intensywną formację religijną i takąż
intensywnością zobowiązują się żyć, ale i są aktywizowani do społecznej działalności w różnych
środowiskach i organizacjach, aby ducha OD rozszerzać w możliwie wielu sferach życia społecznego.
Przy ogólnej niemrawości Polaków w realizacji społeczeństwa obywatelskiego i przejawianiu postaw
społecznie zaangażowanych, ta praktyka OD ma znaczenie fenomenalne dla ogólnospołecznej
ekspansji idei i wpływów Prałatury. Tzw. dzieła apostolstwa OD polegają nie tylko, ani nawet nie
przede wszystkim, na tworzeniu ściśle związanych z OD organizacji społeczno-gospodarczych, lecz
głównie na przenikaniu środowiska i różnych organizacji duchem OD poprzez zaangażowanych
członków Dzieła. Zatem, naturalnie nie na liczebności i masowości polega siła OD, lecz na docieraniu
do ludzi zaangażowanych, do elity, i stymulowaniu takiegoż zaangażowania wśród ogółu członków, i
na tej fali wspieranie ekspansji ideologii i organizacji. W Drodze Escriva pisze: Zaniedbujesz się, ty?
Czyżbyś był człowiekiem stada? Przecież urodziłeś się po to, żeby rozkazywać! .
Poprzez to szczególne zaangażowanie świeckich w działalności Kościoła, czasami pisze się o
tym jako o idei wyprzedzającej swą rewolucyjnością dzieło soborowe, a następnie jako realizację idei
soborowej. Jest to jednak duże uproszczenie i można powiedzieć, że mamy tutaj do czynienia z
czymś nowym, ale formalnie tylko będącym zbliżonym do idei soborowej, faktycznie zaś będące jej
poważną reinterpretacją. Jak bowiem można w świetle zasad soborowych odczytać takie pouczenie
zawarte w Drodze: Być posłusznym to droga bezpieczna. Być ślepo posłusznym przełożonemu to
droga do świętości. Być posłusznym w swoim apostolstwie to jedyna droga, bowiem w dziele Bożym
umysł powinien być posłuszny lub odejść .
Dużo mniej subtelne są metody samej formacji, na poziomie rodzinnym i w placówkach OD.
Formacja to proces, który można by dookreślić eufemistycznym przymiotnikiem intensywny. W [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl freetocraft.keep.pl
innymi organizacjami i instytucjami społecznymi. Wierny, który podpisał umowę z OD jest tym samym
w zakresie życia religijno-społecznego de facto wyjęty spod władzy lokalnego ordynariusza i wchodzi
niejako pod dwie jurysdykcje: Diecezji i Prałatury, które są od siebie niezależne. Druga kategoria
kontraktów OD dotyczy tzw. dzieł apostolstwa korporacyjnego, gdzie OD obejmuje daną
korporację, jak podają, stałej formacji w wierze katolickiej i w duchu Opus Dei . Podpisanie umowy o
tzw. formację wiąże się z wejściem pod jurysdykcję prałata OD w zakresie jego kompetencji
ascetycznych, formacyjnych i apostolskich. Wśród dzieł korporacyjnych są szkoły, uniwersytety,
ośrodki promocji kobiety, przychodnie lekarskie, szkoły dla rolników, instytuty kształcenia
zawodowego, domy studenckie, kluby dla dzieci, rozmaite kursy, setki fundacji itd. Zob. więcej... W
Warszawie taką placówką jest np. przedszkole i szkoła stowarzyszenia STERNIK, opierająca się na
edukacji spersonalizowanej, z oddzielnym pionem szkoły żeńskiej i męskiej. Inną placówką związaną
z OD jest tzw. Akademia Familijna, która prowadzi kilkumiesięczne kursy wychowawcze dla rodziców.
W ten sposób, w niektórych krajach, zwłaszcza słabo rozwiniętych, OD kształtuje elity społeczne.
Metody i formacja
W formacji udzielanej przez OD podkreśla się nie tylko treści biblijne czy katolickie, ale i tzw.
ducha Opus Dei . W tym ostatnim tkwi clou swoistości formacji OD w stosunku do innych organizacji
katolicko-kościelnych. Duch OD głosi natomiast gorliwość religijną, konserwatyzm, ascezę i
hierarchizm. Jest to też duch ogólnie odmienny od tzw. ducha soborowego. Jego skuteczność polega
na tym, że duch ten wionie nie tyle z ambony i kazań, lecz niejako od środka , w sposób dyskretny,
poprzez poszczególnych świeckich formowanych w specjalnych placówkach i w szczególny sposób.
Stawia się głównie na młodych, zabiegając o to, by proces formacji opusdeistycznej rozpoczął się
możliwie wcześnie i trwał do końca życia.
Członkowie OD to świeccy, którzy nie tylko przechodzą intensywną formację religijną i takąż
intensywnością zobowiązują się żyć, ale i są aktywizowani do społecznej działalności w różnych
środowiskach i organizacjach, aby ducha OD rozszerzać w możliwie wielu sferach życia społecznego.
Przy ogólnej niemrawości Polaków w realizacji społeczeństwa obywatelskiego i przejawianiu postaw
społecznie zaangażowanych, ta praktyka OD ma znaczenie fenomenalne dla ogólnospołecznej
ekspansji idei i wpływów Prałatury. Tzw. dzieła apostolstwa OD polegają nie tylko, ani nawet nie
przede wszystkim, na tworzeniu ściśle związanych z OD organizacji społeczno-gospodarczych, lecz
głównie na przenikaniu środowiska i różnych organizacji duchem OD poprzez zaangażowanych
członków Dzieła. Zatem, naturalnie nie na liczebności i masowości polega siła OD, lecz na docieraniu
do ludzi zaangażowanych, do elity, i stymulowaniu takiegoż zaangażowania wśród ogółu członków, i
na tej fali wspieranie ekspansji ideologii i organizacji. W Drodze Escriva pisze: Zaniedbujesz się, ty?
Czyżbyś był człowiekiem stada? Przecież urodziłeś się po to, żeby rozkazywać! .
Poprzez to szczególne zaangażowanie świeckich w działalności Kościoła, czasami pisze się o
tym jako o idei wyprzedzającej swą rewolucyjnością dzieło soborowe, a następnie jako realizację idei
soborowej. Jest to jednak duże uproszczenie i można powiedzieć, że mamy tutaj do czynienia z
czymś nowym, ale formalnie tylko będącym zbliżonym do idei soborowej, faktycznie zaś będące jej
poważną reinterpretacją. Jak bowiem można w świetle zasad soborowych odczytać takie pouczenie
zawarte w Drodze: Być posłusznym to droga bezpieczna. Być ślepo posłusznym przełożonemu to
droga do świętości. Być posłusznym w swoim apostolstwie to jedyna droga, bowiem w dziele Bożym
umysł powinien być posłuszny lub odejść .
Dużo mniej subtelne są metody samej formacji, na poziomie rodzinnym i w placówkach OD.
Formacja to proces, który można by dookreślić eufemistycznym przymiotnikiem intensywny. W [ Pobierz całość w formacie PDF ]