[ Pobierz całość w formacie PDF ]

bezsilność związana z próbą jej prostowania.
Ró\ne są sposoby wykorzystania nieformalnych elementów pracy dla tworzenia
pozytywnej atmosfery. Osoby zarządzające ludzmi korzystają często z takich form
nieformalnego oddziaływania jak:
" Celebrowanie świąt  polega ono na okazywaniu przez firmę zadowolenia
z powodu pewnych osiągnięć i realizowane jest głównie poprzez organizację
spotkań okolicznościowych. Mogą one mieć charakter oficjalny, jak i luzny,
mogą trwać cały dzień albo kilka minut.
" Imprezy integracyjne  w nieformalnych rozmowach, miłej atmosferze,
z daleka od miejsca pracy łatwiej pokonać bariery, zapomnieć
o porozumieniach i problemach.
" Imprezy rodzinne  w wielu firmach organizuje się co jakiś czas imprezy,
na które zaprasza się tak\e rodziny pracowników.
" Szkolenia, treningi  chocia\ podstawowym celem szkoleń jest zdobycie przez
pracowników określonych umiejętności, to jednak warto te\ znalezć czas
na przekazywanie informacji o firmie, jej polityce oraz wyznawanych
wartościach. Szkolenia, szczególne te wyjazdowe, ułatwiają nawiązywanie
kontaktów, burzą bariery i zahamowania, zwiększają nie tylko wydajność,
ale tak\e zaanga\owanie pracowników.
" Udogadnianie wspomagające opiekę nad dziećmi.
" Dbałość o kondycję fizyczną swoich pracowników, np. wykupywanie
dla pracowników karnetów na basen, korty czy salę gimnastyczną.
Konsekwencją tych działań mo\e być np. organizowanie zawodów portowych,
bądz udział w rozgrywkach międzyfirmowych.
Elementy te stanowią z jednej strony pozafinansowe zródło motywacji
dla pracowników a z drugiej nieformalny aspekt funkcjonowania firmy.
Grupy nieformalne dają pracownikom poczucie przynale\ności społecznej,
poprawiając ich motywację. Często grupy nieformalne ułatwiają swoim członkom
rozwiązywanie problemów prywatnych, są niezwykle trwałe i istotnie wpływają
na atmosferę pracy, na kształtowanie się stosunku pracowników do pracy,
zadowolenie i wydajność. Na ich bazie powstają więzi kole\eństwa, sympatii,
wspólnych zainteresowań i interesów. Skracają kanały komunikacji. Mają jednak
tak\e swoją drugą stronę  mogą prowadzić do spadku wydajności, do zawiązywania
się grup dbających o swoje interesy, a nawet klik i szajek przestępczych. Taką
konsekwencją mogą być tak\e tzw. biurowe romanse, które są coraz częściej
spotykanym zjawiskiem w miejscach pracy, ale to temat na zupełnie inną historię&
Opracowanie: Mariusz Kubat
Bibliografia:
1. Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2008
2. Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie  śak ,
Warszawa 2007
3. Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwa
Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
4. śarczyńska-Dobiesz A., Adaptacja nowego pracownika do pracy w przedsiębiorstwie,
Wolters Kluwer, Warszawa 2008.
5. http://kadry.nf.pl/Artykul/7095/Nieformalny-kanal-przeplywu-informacji-o-plotkowaniu-
i-szerzeniu-poglosek/kierowanie-plotka-psychologia/ [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • freetocraft.keep.pl